Sesja biznesowa – fanaberia czy dobra inwestycja?

Myśl przyszłościowo o swojej karierze.

Nienaturalny wyraz twarzy, odstające uszy, niemodna fryzura  i biała bluzka . Zdjęcie z wakacji, selfie z pokoju, a może wycięte ze starej fotografii z wesela.  Które z nich jest Twoim zdjęciem profilowym na Facebooku, a które dodałeś na LinkedIn? No dobra. Można się pośmiać.

A teraz na poważnie  – jako początkujący przedsiębiorca nie mam pieniędzy, ani czasu na drogie sesje zdjęciowe, powinienem zająć się raczej czymś istotniejszym, do tego jestem nie fotogeniczny – to tylko niepotrzebna fanaberia.

 

Czas, aby Cię zdemaskować

Trwa kampania wyborcza. Plakaty przyszłych posłów zalewają całe miasto. Większości kandydatów nawet nie znasz. Ale… ten wygląda na pewnego siebie, jest dobrze ubrany i dobrze sytuowany. Pewnie jest prawnikiem albo prosperującym przedsiębiorcą. Skąd takie przypuszczenie? Ładny plakat i dobre zdjęcia.

Dostajesz komunikat z  LinkedIn – Ania dostała nowa pracę. Pogratuluj jej.  Nie pracujesz w korporacji więc nazwa jej stanowiska niewiele Ci mówi. Wchodzisz na jej profil. W szkole zawsze radziła sobie gorzej od Ciebie, ale… chyba dobrze jej się powodzi. Czemu tak myślisz? Wyładniała – nowa fryzura, fajne ciuchy.

Czy te sytuacje wydają Ci się znajome? To pierwsza poważna praca Ani, a kandydat na parlamentarzystę to świeżo upieczony student prawa. Teraz patrzysz już na nich już trochę inaczej, ale… te zdjęcia!

Powiedzenie: Jak Cię widzą, tak Cię piszą – jest tutaj bardzo adekwatne.  Bardzo ważnym elementem w kreowaniu siebie lub swojej marki osobistej są dobre zdjęcia. Możesz osiągnąć znacznie więcej budując swój pozytywny wizerunek. Ludzie, w tym klienci, łatwiej zaufają komuś,kto wygląda profesjonalnie.  Atrakcyjny ubiór, nowa fryzura i dobry makijaż mogą zdziałać cuda.

Pozbądź się węża z kieszeni

Wiele osób uważa, że fotograficzna sesja biznesowa to duży wydatek, który się nie zwróci. Nic bardziej mylnego. Jednak taką inwestycję trzeba dobrze przemyśleć.

Zastanówmy się na początek, gdzie takie zdjęcia wykorzystamy. Zaplanujmy z wyprzedzeniem, jakie ujęcia są nam potrzebne. Najlepiej jest przygotować sobie plan: jakie zdjęcia, jakie ujęcia, jakie stylizacje mogą się nam przydać. Więcej w tym temacie, opisze w następnym wpisie.

Planując własną działalność, również potrzebowałam takiej sesji dla siebie. Wiedziałam, że jej efekty posłużą mi na dłużej. Zdjęcia wykorzystałam  nie tylko na stronę internetową renderbrand.pl , ale na blogu,w serwisach społecznościowych , w dokumentach aplikacyjnych oraz reklamach i banerach.  

Nie musiałam korzystać z banków zdjęć, tracić czasu i energii na szukaniu okazji oraz warunków na dobre ujęcia. Wystarczyło stworzyć zestaw zdjęć na różne okazje i okoliczności oraz nadać im odpowiedniego charakteru (formalnego lub nie , w zależności od zapotrzebowania). Aby mieć pewność, że będę wyglądać dobrze, oddałam się w ręce profesjonalistów – makijażystkę i fryzjera, a stylizacje wybrałam sama. Nie są to szczególnie drogie usługi – pod warunkiem, że dobrze poszukasz w Internecie.

Więcej o tym jak przygotować  się do sesji biznesowej, znajdziesz w tym artykule.

Gdzieś to już widziałeś?

Prowadząc biznesowe konta w social mediach, musisz dbać o ich spójność i rozpoznawalność. Zatroszcz się o to, aby umieścić te same zdjęcia, które masz na swojej stronie  internetowej, również na swoich kontach społecznościowych. Ja przyjęłam strategię, że zdjęcia bardziej formalne umieściłam na profilach i przy treściach bardziej biznesowych, a te mniej – na kontach prywatnych. Jest to istotne również z punktu widzenia Twoich klientów – to często osoby które dobrze Cie znają lub polecają swoim znajomym. Łatwiej jest im Ci zaufać i powierzyć zlecenie.

Najlepszy kosmetyk to Photoshop!

Nie oszukujmy się, każdy chce wyglądać atrakcyjnie. Odpowiednie światło i obróbka graficzna zdjęcia mogą zdziałać cuda. Być może na co dzień daleko Ci do ideału piękności, nie masz czasu stylowo się uczesać, nie przywiązujesz uwagi do stroju. Mam jednak dobrą wiadomość. Jeżeli prowadzisz biznes on-line to tylko tam widzą Cię Twoi potencjalni klienci!

Nie chodzi tu jednak o przeróbki i zakłamywanie rzeczywistości. Wszystko trzeba robić z głową i umiarem, bo ważna jest Twoja wiarygodność. Jednak Photoshop może przyjść nam z pomocą w korygowaniu drobnych niedoskonałości cery czy sylwetki, lecząc nasze kompleksy.

Przezorny, zawsze ubezpieczony

Czy zdarzyło Ci się , że zostałeś poproszony o udział jako prelegent w konferencji lub uczestniczyłeś w większym projekcie i poproszono Cię o zdjęcie do  ich katalogu lub – o zgrozo! – na ich stronę internetową? Niech zgadnę. Gorączkowo przeszukiwałeś zakamarki swojego dysku twardego w poszukiwaniu najlepiej prezentującego się zdjęcia. Bezskutecznie, bo zdjęcie z wakacji czy do legitymacji nie  nadawało się do takiego rodzaju publikacji.

Bądź swoją żywą reklamą

Ciekawym zjawiskiem, które zaobserwowałam, to reakcje znajomych na publikowane przeze mnie zdjęcia. Wiele osób zwracało uwagę, że działania, które podejmuję w związku z Render Brand, to już nie tylko moje hobby i dorywcze zajęcie, ale sposób na życie i zarabianie pieniędzy. Wnioskowali, że skoro zainwestowałam w stronę internetową i zdjęcia, to działam już na pełnych obrotach.

Z uwagi na charakter prowadzonej przeze mnie działalności, strona i zdjęcia posłużyły również jako gwarancja i potwierdzenie jakości prowadzonych przez mnie usług.

Zrobić dobre pierwsze wrażenie

Profesjonalne zdjęcia biznesowe są istotne również dla ludzi poszukujących atrakcyjniejszych stanowisk pracy.  Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz! Dużo łatwiej wyróżnić się wśród kandydatów z profesjonalnie przygotowanym CV, na którym wyglądasz na pewnego siebie i  sympatycznego człowieka. Dobry fotograf zadba o odpowiednie ułożenie i mowę Twojego ciała. Będzie znał tricki i sposoby na naturalne i niewymuszone pozy. Zadba o właściwą perspektywę i światło, aby ukryć Twoje mankamenty i wyróżnić atuty. Właśnie na to zwracam szczególną uwagę podczas realizowanych przez siebie biznesowych sesji fotograficznych.

Nie taki diabeł straszny…   

Jeśli nadal obawiasz się kosztów, to  zastanów się ile do tej pory wydałeś na nieskuteczną reklamę, mało atrakcyjną stronę internetową, ile czasu i energii poświęciłeś na zrobienie sobie idealnego selfie. A może prosiłeś szwagra syna kuzynki z lustrzanką, żeby zrobił Ci parę fotek?

I teraz odpowiedz sobie na pytanie: jaki efekt to przyniosło?

A wystarczy tylko raz w miesiącu odłożyć drobną kwotę do skarbonki, aby zrobić krok dalej w swojej karierze zawodowej. Koszt takiej biznesowej sesji może wahać się od 500 do 900zł (koszt fotografa, studia, makijażystki, fryzjera) jeśli oczywiście sprytnie to rozegrasz. Rozważ też, jak zyskowna to może być inwestycja…